حتی اگر در این چند وقت اخیر قصد خرید گوشی های هوشمند را هم نداشته بودید به دلیل آنکه اپل و سامسونگ هر دو پرچمداران خود یعنی مجموعه ی آیفون 13 و گوشی های تاشوی نسل جدید را وارد بازار کردند و خب قیمت بالای این پرچمداران باعث شد که بخش قابل توجهی از اخبار و حواشی شبکه های اجتماعی و پایگاه های خبری را به خود اختصاص دهند و همین ما را در جریان قیمت ها نجومی گوشی های تلفن همراه قرار داد گوشی های هوشمندی که قیمتی نزدیک به 70 میلیون دارند و هیچ توجیه دیگری به جز سرمایه داری برای آنان پذیرفته نیست اما آیا در تمامی دنیا اینگونه است؟ یعنی قیمت گوشی ها به قدی است که فقط درصد بسیار پایینی از مردم توانایی خرید آن را دارند و مابقی صرفا تماشاچی هستند برای بررسی این مسئله نخستین چیزی که به ذهنمان میرسد قیمت بالای دلار و بی ارزشی ریال است اما کمی که به مبالغ اصلی دق میکنیم متوجه میشویم باز هم اختلاف قیمتی وجود دارد که در این محتوا به بررسی این اختلاف قیمت میپردازیم
در حال حاضر گوشی های هوشمند شرکت سامسونگ گوی رقابت را از بقیه رقبا ربوده و در بازار ایران اقبال بهتری نسبت به سایر برندها دارد. بر اساس آمارهای انجمن وارد کنندگان موبایل، حدود نیمی از گوشی های هوشمندی که در بازار ایران به فروش میرسند، سامسونگ هستند، هرچند که در سال های اخیر گوشی های چینی شیائومی با امکانات مشابه و قیمت پایین تر توانسته اند سهم خود را از این بازار بیشتر کنند و آن را به 30 درصد برسانند.
پیشرفت قابل توجه گوشی هوشمند شیائومی مختص بازار ایران نبوده و ابن برند در حال حاضر از پرفروش های بازار جهانی نیز می باشد. بعد از آن که گوشی های هوشمند سری Mi 10 این شرکت با استقبال بسیار خوبی در جهان روبرو شد و فروش بسیار بالایی داشت، این برند توانست جدول پرفروش های جهان را جابجا کند و جایگاه اپل را خود اختصاص دهد. درست که شرکت اپل جایگاه خود را به شرکت شیائومی واگذار کرد ولی با توجه به قیمت بالای گوشی های این برند، ارزش ریالی میزان فروش این برند همواره قابل توجه خواهد بود. تعصب و وفاداری کاربران اپل، کمتر از 10 درصد بازار ایران را به این برند اختصاص داده است که از نظر ارزش ریالی هم چنان رقم قابل توجهی است.
قیمت گوشیهای هوشمند در ایران بر اساس قیمت روز ارز و هزینه های خاص گذر از مرز و گمرک محاسبه می شود، که کاملا منطقی می باشد. "رضا خوش مرام " از فعالان وارد کنندگان موبایل در مصاحبه با دنیای اقتصاد می گوید: ماکزیمم هزینه سرباری که به وارد کننده گوشی هوشمند تحمیل می شود 17 درصد است که در این 17 درصد کلیه هزینه های مربوط به مالیات، هزینه صراف، هزینه پرفورما، جابه جایی در دبی تا هزینه های عوارض گمرکی و ارزش افزوده و ... در نظر گرفته شده است.
مقایسه قیمت چند مدل از گوشی های پرچمدار پرفروش ( با احتساب نرخ دلار 28 هزار تومانی )
"رئیس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن وارد کنندگان موبایل"، آقای رضا قربانی به دنیای اقتصاد گفته است : قیمت برخی مدل های خاص نه تنها بالاتر از قیمت واقعی نیست، بلکه تمام مدل های موجود در بازار زیر قیمتی که باید، در حال فروش هستند. ایشان در خصوص اختلاف قیمتی که در جدول بالا دیده می شود، بیان داشتند که نه تنها هزینه سرباری بیش از 16 درصد است، بلکه قیمت جهانی گوشی را نیز نباید بر اساس قیمت اعلام شده در سایت محاسبه کرد. ایشان معتقد هستند که در حال حاضر فروشندگان موبایل در عمل این کالاها را به ضرر می فروشند.!در محاسبه تعرفه واردات گوشی های هوشمند،4 درصد قیمت ثبت شده گوشی در سامانه گمرک به عنوان عوارض و یک درصد حق هلال احمر در نظر گرفته می شود. برای وارد کنندگان تازه کار نیز 2 تا 4 درصد دیگر بابت مالیات کارت بازرگانی لحاظ می شود ( بازرگانان باسابقه معاف از این مالیات ) که با در نظر گرفتن کلیه هزینه ها، این عدد به 16 تا 17 درصد بر مبنای ارز 4200 تومانی می باشد، پس این اختلاف قیمت محسوس بین قیمت های واقعی و قیمت فروش در بازار از کجاست؟
مثلا قیمت آیفون 13 پرومکس که در سایت اپل 1599 دلار است، از نظر ایشان با قیمت 1795 به دست وارد کننده می رسد. ادعایی که با توجه به سخنان آقای خوش مرام مبنی بر این که قیمت گوشی های هوشمند در خرید عمده حدود 50 تا 60 دلار زیر قیمت اعلام شده در سایت می باشد، کاملا متفاوت است. حال این سوال پیش می آید که آیا قیمت ها واقعی هستند؟
با یک حساب سرانگشتی و اضافه کردن هزینه سرباری حدود 17 درصدی بر مبنای قیمت روز ارز ( حتی دلار 28 هزار تومانی )، می توان دریافت که تقریبا همه گوشی های پرچمدار در ایران، با قیمتی به مراتب بالاتر از بازارهای جهانی به فروش می رسد. با توجه به خرید عمده و منطقا ارزان تر گوشی های هوشمند ( حدود 50 تا 60 دلار ) و فروش نقدی این کالا، قطعا سود کاملا محسوس و قابل توجهی برای وارد کنندگان عام این محصول وجود خواهد داشت. البته واردکنندگان می توانند مزیت های دیگری نیز برای خود ایجاد کنند مانند خرید اقساطی به جای خرید نقدی که با فروش نقدی کالا در بازار داخلی، آنها می توانند چند بار دیگر اقدام به وارد کردن محصول نمایند.
اختلاف قیمت گوشی های هوشمند در ایران برای گوشی های به روز و پرچمدار بیشتر است و در این بین گوشی های هوشمند برندهای مطرح و شاخص جهانی مانند اپل، گاها اختلاف قیمت نامتعارفی دارند. این اختلاف ها که بسته به نوع مدل گوشی بین 2 تا 19 میلیون در نوسان است، تعجب بسیار زیاد مصرف کنندگان را به همراه داشته است. مثلا آیفون 13 با حافظه 128 گیگابایتی
849 دلار در سایت اپل قیمت گذاری شده است که با اضافه کردن 16 درصد هزینه سربار و ارز 28 هزار تومانی، این گوشی باید 27 میلیون و پانصد هزار تومان در بازار داخلی به فروش برسد که عملا قیمت آن 31 میلیون و پانصد هزار تومان؛ یعنی چهار میلیون اختلاف قیمت برای هر عدد گوشی هوشمند!
آن چه که در بازار داخلی ایران بسیار تعجب برانگیز می باشد این است که برخی از مدل های قدیمی گوشی های هوشمند بعد از معرفی سری جدید افت قیمت شدیدی را تجربه می کنند که این عدد حتی بسیار پایین تر از قیمت درج شده در سایت شرکت تولید کننده می باشد. مثلا قیمت گوشی Galaxy S21 ULTRA در سایت سامسونگ 1200 دلار قیمت گذاری شده است که با توجه به احتساب مالیات و ... باید 39 میلیون تومان قیمت گذاری شود ولی اکنون با قیمت حدود 30 میلیون تومانی به فروش می رسد. این افت قیمت شدید در بازار داخلی به چه علت است؟ چرا با عرضه مدل جدیدتر، افت قیمت گوشی های قدیمی تر در بازار داخلی آنقدر قابل توجه است که مثلا با رونمایی از آیفون 13 بعضی از فروشندگان قصد مرجوع کردن آیفون 12 را دارند.
عموما در کلیه کشورها، گوشی های هوشمند به صورت اقساطی به فروش می رسند و خریدار مجبور به پرداخت چنین هزینه هنگفتی به صورت یکجا و نقد نمی باشد. در این کشورها با وجود نمایندگی های رسمی برندهای تولید کننده، نه تنها خریدار از خدمات بعد از فروش برخوردار است بلکه ، همواره آفرهای فروش بسیار خوبی وجود دارند که بسیار به نفع خریدار می باشد. علاوه بر این وارد کنندگان خارجی به علت عدم پرداخت هزینه های سربار حین تامین کالا، قطعا گوشی هوشمند را بسیار ارزانتر از وارد کننده ایرانی خریداری و به فروش می رسانند.
در ایران خریدار نه تنها باید تمام هزینه را به صورت نقد و یکجا بپردازد بلکه از هیچ تسهیلات خاصی به خاطر پرداخت نقدی برخوردار نخواهد شد. به این مورد باید نبود خدمات بعد از فروش را هم افزود که عملا بعد از تحریم ها هیچ شرکت تولید کننده ای در ایران خدمات پس از فروش ندارد.
با وجود این که خرید گوشی هوشمند در ایران با ریسک عدم ارائه خدمات توسط شرکت سازنده مواجه است، هنوز این کالا در صدر کالاهای وارداتی کشور بوده و در شش ماهه نخست سال 1400 بیش از 4/1 میلیارد دلار ارزش گوشی های هوشمند وارد شده به کشور می باشد. رقمی که بسیار قابل توجه بوده و نسبت به سال قبل در همین بازه زمانی رشد 102 درصدی را تجربه کرده است.
با توجه به رقم قابل توجه واردات و گستردگی فروشگاه های فروش موبایل در کشور، ادعای آقای قربانی مبنی بر ضرر فروش گوشی هوشمند برای فروشندگان موبایل تا چه حد واقعی می باشد؟!
منبع : سایت خرید و فروش سیم کارت رندباز